Witamina D3 – witamina słońca - oddziaływanie, niedobory i dawkowanie

Witamina D3 zwana jest na ogół witaminą słońca zaś dla naszego organizmu odgrywa szereg różnorodnych funkcji, bierze udział w procesach fizjologicznych i zapewnia prawidłowe funkcjonowanie narządów. Nazwy witaminy D3, które kojarzą nam się ze słońcem, wcale nie są przypadkowe. Wszystko dlatego, że jest ona w naturalny sposób syntetyzowana w naszym organizmie, dzięki światłu słonecznemu.



90 % osób cierpi na niedobór witaminy D3



Przeprowadzone badania epidemiologiczne wykazały, że niemalże 90% społeczeństwa polskiego cierpi na niedobór witaminy D3. Powodów jest szereg:




  • Strefa klimatyczna czyli brak możliwości całorocznej syntezy światła

  • Dieta uboga w ryby

  • Dieta w której jest mało zielonych warzyw

  • Długa praca w zamkniętych pomieszczeniach

  • Zbyt długie przebywanie w mieszkaniu

  • Niewielka aktywność fizyczna na świeżym powietrzu

  • Stosowanie filtrów UV, które ograniczają proces naturalnej syntezy cholekalcyferolu



Najlepsza forma witaminy D dla naszego organizmu


Która witamina jest nam bliższa? Czy jest to witamina D2 czy też D3?


Witamina D2 znana też jako ergokalcefon związana jest ze światem roślin, zaś witamina D3 – cholekalcyferol, występuje w ludzkim i zwierzęcym organizmie.  W ludzkim ciele witamina D3 wytwarzana jest w naskórku, pod wpływem promieniowania UV. Wytwarza się związek który jest pochodną cholesterolu 7-dehydrocholesterol a następnie zostaje przekształcony w witaminę D3.




Poziom witaminy D3 w organizmie


Niedobór witaminy D3 jest nie tylko częsty w naszym społeczeństwie ale może być także bardzo groźny dla funkcjonowania całego naszego organizmu. Warto wykonać badanie krwi na metabolit 25 (OH) dzięki któremu określimy jaki poziom witaminy D3 znajduje się w naszym organizmie, a dzięki temu będziemy wiedzieć, czy wybrać suplementację z niższą czy też wyższą dawką.



Witamina Da zdrowie


Cały nasz organizm posiada czynne receptory dla aktywnej formy witaminy D. Dzięki jej odpowiedniej podaży zachodzi wiele procesów w naszym organizmie. Jak wykazują najnowsze badania witamina D pozytywnie wpływa aż na 2 tysiące różnorodnych genów oraz bierze udział w szeregu reakcji chemicznych zachodzących w organizmie. Bez niej nasz organizm, ciało nie mogą prawidłowo funkcjonować.




Witamina D a gospodarka wapnia


Jeżeli w organizmie znajduje się prawidłowa ilość witaminy D następuje odpowiedni proces wchłaniania się wapnia, a także fosforu zarówno w jelitach jak i nerkach. Wapń, oznacza przede wszystkim zdrowe i mocne kości, ale również zapewnia przewodnictwo nerwowe. Odpowiednia ilość witaminy D chroni nas przed krzywicą, osteoporozą, zaś w chwili jej niedoboru organizm dostarcza pierwiastki z rezerwy jaką są kości. Efektem jest demineralizacja, która w przypadku dzieci kończy się krzywicą, zaś u osób dorosłych osteoporozą.


Jeżeli w organizmie brakuje witaminy D nie może dojść do prawidłowego procesu resorpcji wapnia. Równie ważny jest w tym procesie magnez oraz witamina K2. Dzięki nim mamy do czynienia z prawidłowym procesem wbudowywania się wapnia w nasz układ kostny. Witamina K2 wspomaga wiązanie się białka przez białka, między innymi osteakalcynę.



Witamina D a układ odpornościowy


Witamina D ma również niezwykle ważną rolę jeśli mowa o prawidłowym funkcjonowaniu całego układu odpornościowego. W układzie immunologicznym znajdują się receptory dla witaminy D. Dodatkowo znajdziemy je również w limfocytach T a także B. Jeżeli brak witaminy D, zwiększa się ryzyko częstych infekcji.


Istotne jest aby przytoczyć wyniki badań, które przeprowadziło Amerykańskie Towarzystwo Żywienia. Dotyczyły one suplementacji witaminą D, zaś cale badanie trwało dwanaście miesięcy. Jego najważniejszym cele było sprawdzenie czy witamina D może mieć wpływ na częstotliwość zapadania na infekcje, między innymi na grypę. Dodatkowo pod uwagę wzięto dzieci, które wykazywały problemy z astmą. Wśród dzieci które przyjmowały witaminę D3 wskaźnik zachorowań spadł aż o 60 %. Zmniejszyła się również ilość i częstotliwość ataków astmy. Potwierdziło się przepuszczenie, że witamina D pozytywnie wpływa na układ immunologiczny, zaś jej niedobór wykazuje możliwość częstszych chorobowych reakcji dróg oddechowych.



Witamina D a alergie


Problem alergii staje się coraz powszechniejszy. Rzec można że jest to prawdziwa plaga i choroba cywilizacyjna. Jednakże oprócz alergenów znajdujących się w pokarmach oraz środowisku, to także brak witaminy D może powodować schorzenie.


Witamina D już w okresie płodowym ma niezwykle ważny wpływ na kształtujący się organizm. Decyduje również o późniejszym życiu dziecka, jego odporności. Niska zawartość witaminy D wiąże się z prawdopodobieństwem nasilenia się astmy, alergii a także przebycia szeregu chorób wirusowych. Dodatkowo osoby z niskim poziomem witaminy cechują się nadreaktywnością oskrzeli.



Odpowiednia suplementacja witaminy D3


Aby suplementacja witaminą D była odpowiednia musimy zachować odpowiednie zalecenia, a także dawki. Pamiętać trzeba, że nadmierne zażywanie witaminy D może nieść ze sobą skutki uboczne.



Przelicznik:


100 j.m. = 100 I.U. = 2,5 mcg = 2,5 ug = 2,5 mikrograma


W strefie klimatycznej, w której leży Polska w okresie od września do kwietnia wśród małych dzieci zaleca się dawkę 400 IU. Z kolei dla osób po 18 roku życia dawka sięga od 800 do 2000 IU.


Warto zaznaczyć, że osoby z nadwagą powinny przyjmować nieco wyższą dawkę witaminy D3, ponieważ łatwo rozpuszcza się ona w tłuszczach. Dodatkowo adekwatna ilość witaminy poprawia metabolizm oraz wspomaga proces odchudzania.



Gdzie znajdziemy witaminę D?


Witaminę D3 odnajdziemy przede wszystkim w promieniach słonecznych oraz suplementach diety. Jej spore ilości znajdują się również w:




  • Rybach

  • Żółtkach jaj

  • Żółtym serze

  • Krowim mleku



Produkty te powinniśmy spożywać regularnie, jednakże, aby wprowadziły one witaminę D w odpowiednich ilościach w organizmie muszą być jedzone w bardzo dużych ilościach, co na ogół jest niemożliwe. W Polskiej strefie klimatycznej warto, więc sięgnąć po wysokiej jakości suplementy zawierające witaminę D3 w czystej postaci.

Komentarze

  1. Najlepiej czerpać prosto ze słońca :)

    OdpowiedzUsuń
  2. jaką witaminę wybrać? chodzi mi o konkretną firmę i dawkę. nie chce tu robic nikomu reklamy - czy istnieje mozliwosc odp. na e-mail? pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  3. Jaką najlepiej wybrać witaminę D 3

    OdpowiedzUsuń
  4. Możliwości jest Bardzo wiele. Osobiście stosuję ten preparat, zwłaszcza w okresie zimy, ale także pochmurnej wiosny. http://support-fit.pl/p/21/51/witamina-d3-100-mcg-20000-iu-120-tabletek

    OdpowiedzUsuń
  5. Jak w odpowiedzi wcześniejszej, bez reklamy, ale polecę http://support-fit.pl/p/21/51/witamina-d3-100-mcg-20000-iu-120-tabletek
    Preparat stosuję osobiście i mam do niego największe zaufanie. Dawka to nie tylko rekomendacje na opakowaniu i ulotce, ale również musi być adekwatnie dobrana do stylu pani życia. W tekście podany jest przelicznik, można samodzielnie spróbować przeliczyć, lub jeśli poda mi Pani prywatnie kilka info postaram się pomóc:)
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  6. Granica witaminy D3 dla dorosłych jest rozległa, znacie sposób jak dobrac do potrzeb?

    OdpowiedzUsuń
  7. Czy nie wystarczy dieta i kąpiele słoneczne?

    OdpowiedzUsuń
  8. Czy w lecie też powinno się zażywać witaminę D?

    OdpowiedzUsuń
  9. mi lekarz polecał polski preparat 2000 jednostek D-vitum i mówił że jest dobry bo ma witaminę w oleju lnianym

    OdpowiedzUsuń
  10. Witamina D, nie tylko pozytywnie wpływa na zdrowie, ale pomaga również na stan skóry oraz co ciekawe - leczy depresję. Być może dlatego, podczas depresji jak i gorszego samopoczucia psychicznego, zaleca się wyjście na słoneczko. :) Więcej na temat witaminy D, a także innych potrzebnych organizmowi witamin, tutaj: http://www.jestemfit.pl/artykuly/suplementy/witaminy-skuteczna-ochrona-przed-choroba

    OdpowiedzUsuń
  11. nie widzę Twojego maila, więc tu napiszę - vita d express, ja biorę jedną tabletkę dziennie która zawiera 800-2000 IU, tyle jest przewidziane dla osób w wieku 18-60.

    OdpowiedzUsuń

Publikowanie komentarza